ΜΗΝ ΤΑ ΧΑΣΕΤΕ
Ολα για το πολυνομοσχέδιο Φοροεπιδρομή, «τσεκούρι» στις συντάξεις και νέα μέτρα

Ολα για το πολυνομοσχέδιο: Φοροεπιδρομή, «τσεκούρι» στις συντάξεις και νέα μέτρα

Πέρασε με 154 «ναι» επί της αρχής – Στα άρθρα ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ ψήφισαν «ναι» σε όλα, εκτός από τον Νίκο Νικολόπουλο

Φορολογική επιδρομή για… όλους, κατασχέσεις καταθέσεων, «τσεκούρωμα» συντάξεων, παράταση του χρόνου συνταξιοδότησης και αρκετά ακόμη μέτρα, τα οποία σαφώς δεν θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν ως υποστηρικτικά της ανάπτυξης, περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα, το οποίο ψηφίστηκε χθες στη Βουλή με 154 «ναι» επί της αρχής. Στα άρθρα ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ ψήφισαν «ναι» σε όλα, εκτός από τον Νίκο Νικολόπουλο.

Φορολογία-Φοροδιαφυγή
Βαριές ποινές σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής, αλλά και μέτρα καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο-«σκούπα».

Για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει μέτρα όπως η αυτόματη δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών και θυρίδων έως και στο 100% σε περίπτωση όπου δεν αποδοθούν ΦΠΑ άνω των 150.000 ευρώ.

Όσον αφορά τα πρόστιμα για παραβάσεις προβλέπονται αυτεπάγγελτες ποινικές διώξεις μετά από μηνυτήρια αναφορά της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων ενώ η ποινική διαδικασία ορίζεται πως δεν επηρεάζεται από την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής. Στην περίπτωση εκπρόθεσμης ή ανακριβούς υποβολής συνοπτικού πίνακα πληροφοριών ή φακέλου τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 1 χιλιοστό των συναλλαγών του υπόχρεου φορολογούμενου για τις οποίες υπήρχε υποχρέωση τεκμηρίωσης. Τα πρόστιμα αυτά δεν μπορούν να είναι κάτω από 500 ευρώ και πάνω από 2.000 ευρώ.

Οσον αφορά στο ΦΠΑ στη περίπτωση που δεν εκδοθεί απόδειξη ή εκδοθεί ανακριβές στοιχείο το πρόστιμο που επιβάλλεται είναι 50% επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο. Το ίδιο πρόστιμο επιβάλλεται στην περίπτωση που διαπιστώνεται υποβολή ανακριβών δηλώσεων ή η μη υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ με αποτέλεσμα να αποδίδονται στο δημόσιο μικρότερα ποσά φόρου από τα αναλογούντα.

Στην περίπτωση που κάποιος ανοίξει επιχείρηση ή γενικότερα ασκήσει επιχειρηματική δραστηριότητα χωρίς να έχει υποβάλει δήλωση έναρξης εργασιών προβλέπεται πρόστιμο ίσο με το 50% του ΦΠΑ που θα έπρεπε να είχε αποδοθεί για όλη τη διάρκεια λειτουργίας της οικονομικής δραστηριότητας. 50% επί του αναγραφόμενου φόρου που δεν αποδόθηκε προβλέπεται και σε κάθε πρόσωπο μη υπόχρεο σε υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ το οποίο εκδίδει φορολογικά στοιχεία με ΦΠΑ.

Ανάλογο πρόστιμο επιβάλλεται και σε περίπτωση ανακριβούς απόδοσης παρακρατούμενων φόρων.

Παράλληλα, ορίζεται ως έγκλημα η φοροδιαφυγή στις παρακάτω περιπτώσεις:

α) προκειμένου ο δράστης να αποφύγει την πληρωμή φόρου εισοδήματος, ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) ή ειδικού φόρου ακινήτων (ΕΦΑ), αποκρύπτει από τα όργανα της Φορολογικής Διοίκησης φορολογητέα εισοδήματα από οποιαδήποτε πηγή ή περιουσιακά στοιχεία, ιδίως παραλείποντας να υποβάλει δήλωση ή υποβάλλοντας ανακριβή δήλωση ή καταχωρίζοντας στα λογιστικά αρχεία εικονικές (ολικά ή μερικά) δαπάνες ή επικαλούμενος στη φορολογική δήλωση τέτοιες δαπάνες, ώστε να μην εμφανίζεται φορολογητέα ύλη ή να εμφανίζεται αυτή μειωμένη,

β) προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή του φόρου προστιθέμενης αξίας, του φόρου κύκλου εργασιών, του φόρου ασφαλίστρων και των παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων, τελών ή εισφορών, δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς, καθώς και όποιος παραπλανά τη Φορολογική Διοίκηση με την παράσταση ψευδών γεγονότων ως αληθινών ή με την αθέμιτη παρασιώπηση ή απόκρυψη αληθινών γεγονότων και δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς ή λαμβάνει επιστροφή, καθώς και όποιος διακρατεί τέτοιους φόρους, τέλη ή εισφορές,

γ) προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή φόρου πλοίων δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς στο Δημόσιο τον φόρο αυτό.

Την ίδια στιγμή, παρακρατούμενοι φόροι, τέλη και εισφορές είναι εκείνοι που ρητά ορίζονται σε επί μέρους διατάξεις ότι παρακρατούνται και τελικά αποδίδονται στο Δημόσιο ή άλλο φορέα από πρόσωπο διάφορο του πραγματικού φορολογουμένου ενώ όποιος διαπράττει έγκλημα φοροδιαφυγής από τα αναφερόμενα στη παράγραφο 1 τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών: α) αν ο φόρος που αναλογεί στα φορολογητέα εισοδήματα ή στα περιουσιακά στοιχεία που έχουν αποκρυβεί υπερβαίνει ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος ή ανά φορολογική υπόθεση τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά είδος φόρου, ή β) αν το προς απόδοση ποσό του κύριου φόρου, τέλους ή εισφοράς που δεν αποδόθηκε ή αποδόθηκε ανακριβώς ή επεστράφη ή συμψηφίστηκε ή εξέπεσε ή διακρατείται υπερβαίνει ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος ή ανά φορολογική υπόθεση: αα) τις πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ, εφόσον αφορά φόρο προστιθέμενης αξίας ή ββ) τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά είδος φόρου, τέλους ή εισφοράς σε κάθε άλλη περίπτωση.

4. Επιβάλλεται κάθειρξη αν το ποσό του φόρου, τέλους ή εισφοράς της προηγούμενης παραγράφου υπερβαίνει τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ εφόσον αφορά φόρο προστιθέμενης αξίας, ή τις εκατό πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ σε κάθε άλλη περίπτωση φόρου, τέλους ή εισφοράς.

5. Όποιος εκδίδει πλαστά ή εικονικά φορολογικά στοιχεία, καθώς και όποιος αποδέχεται εικονικά φορολογικά στοιχεία ή νοθεύει τέτοια στοιχεία, ανεξάρτητα από το αν διαφεύγει ή μη την πληρωμή φόρου, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών (3) μηνών, εκτός και αν τα φορολογικά στοιχεία χρησιμοποιήθηκαν για τη διάπραξη ή την υποστήριξη κάποιας από τις πράξεις των παραγράφων 1 έως 4, οπότε ο δράστης τιμωρείται μόνο για την τελευταία ως αυτουργός ή συμμέτοχος.

Ειδικά, όποιος εκδίδει ή αποδέχεται εικονικά φορολογικά στοιχεία για ανύπαρκτη συναλλαγή στο σύνολό της ή για μέρος αυτής, τιμωρείται: α) με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους, εφόσον η συνολική αξία των εικονικών φορολογικών στοιχείων υπερβαίνει το ποσό των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ και β) με κάθειρξη, εφόσον το ως άνω ποσό υπερβαίνει τις εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ.

Για την κάλυψη των παραπάνω ορίων δεν υπολογίζονται φορολογικά στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη διάπραξη ή την υποστήριξη κάποιας από τις πράξεις των παραγράφων 1 έως 4, οπότε ο δράστης τιμωρείται μόνο για την τελευταία ως αυτουργός ή συμμέτοχος. Θεωρείται ως πλαστό και το φορολογικό στοιχείο που έχει διατρηθεί ή σφραγιστεί με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς να έχει καταχωριστεί στα οικεία βιβλία της αρμόδιας φορολογικής αρχής σχετική πράξη θεώρησής του και εφόσον η μη καταχώριση τελεί σε γνώση του υπόχρεου για τη θεώρηση του φορολογικού στοιχείου.

Θεωρείται επίσης ως πλαστό το φορολογικό στοιχείο και όταν το περιεχόμενο και τα λοιπά στοιχεία του πρωτότυπου ή αντίτυπου αυτού είναι διαφορετικά από αυτά που αναγράφονται στο στέλεχος του ίδιου στοιχείου. Εικονικό είναι το φορολογικό στοιχείο που εκδίδεται για συναλλαγή ανύπαρκτη στο σύνολο της ή για μέρος αυτής ή για συναλλαγή στην οποία το ένα από τα συμβαλλόμενα μέρη που αναγράφονται στο στοιχείο είναι άγνωστο φορολογικώς πρόσωπο, με την έννοια ότι δεν έχει δηλώσει την έναρξη του επιτηδεύματός του ούτε έχει θεωρήσει στοιχεία στην Φορολογική Διοίκηση.

Εικονικό είναι επίσης το στοιχείο που φέρεται ότι εκδόθηκε ή έχει ληφθεί από εικονική εταιρία, κοινοπραξία, κοινωνία ή άλλη οποιασδήποτε μορφής επιχείρηση ή νομική οντότητα ή από φυσικό πρόσωπο για το οποίο αποδεικνύεται ότι είναι παντελώς αμέτοχο με τη συγκεκριμένη συναλλαγή, οπότε στην τελευταία αυτή περίπτωση η ποινική δίωξη ασκείται κατά του πραγματικού υπευθύνου που υποκρύπτεται.

Τα φορολογικά στοιχεία στα οποία αναγράφεται αξία συναλλαγής κατώτερη της πραγματικής θεωρούνται πάντοτε για τους σκοπούς του παρόντος νόμου ως ανακριβή, ενώ τα φορολογικά στοιχεία στα οποία αναγράφεται αξία μεγαλύτερη της πραγματικής θεωρούνται ως εικονικά κατά το μέρος της μεγαλύτερης αυτής αξίας. Δεν είναι εικονικό για τον λήπτη το φορολογικό στοιχείο το οποίο αφορά πραγματική συναλλαγή, αν το πρόσωπο του εκδότη είναι διαφορετικό από αυτό που αναγράφεται στο στοιχείο.

Δεν είναι εικονικό το φορολογικό στοιχείο που εξέδωσε ή έλαβε η κοινωνία κληρονόμων ή ο κληρονόμος ή σύζυγος ή τέκνο αποβιώσαντος ή συνταξιοδοτηθέντος συζύγου ή γονέα, το οποίο φέρεται ότι εκδόθηκε ή λήφθηκε από τον αποβιώσαντα ή συνταξιοδοτηθέντα επιτηδευματία, εφόσον αφορά πραγματική συναλλαγή και πριν από κάθε είδους φορολογικό έλεγχο, έχει καταχωρηθεί στα βιβλία, τόσο του λαμβάνοντα, όσο και του εκδώσαντα το στοιχείο, η αξία αυτού έχει συμπεριληφθεί στις οικείες δηλώσεις ΦΠΑ και φορολογίας εισοδήματος και έχει γίνει η απόδοση των φόρων που προκύπτουν από το στοιχείο αυτό.

6. Με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός (1) έτους τιμωρείται ο υπόχρεος που δεν εκδίδει ή εκδίδει ανακριβώς τα προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις στοιχεία ή παραστατικά πωλήσεων κατά την πώληση ή διακίνηση αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών, εφόσον το συνολικό ύψος των συναλλαγών για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί τα οικεία στοιχεία ανέρχεται τουλάχιστον στο ποσό των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος]

7. Για την επιμέτρηση της ποινής λαμβάνεται ιδίως υπόψη το ύψος του ποσού που αποκρύφτηκε ή δεν αποδόθηκε και η διάρκεια της απόκρυψης ή μη απόδοσης ή ανακριβούς απόδοσης ή διακράτησης. Η μεταχείριση από το δράστη ιδιαιτέρων τεχνασμάτων συνιστά επιβαρυντική περίσταση.

Ασφαλιστικό-Συνταξιοδοτικό
Από μία έως τρεις συντάξεις ετησίως θα χάσουν οι νυν συνταξιούχοι που εισπράττουν συντάξεις άνω των 1.000 ευρώ εξαιτίας του ανακαθορισμού ( επαναϋπολογισμού) του ποσού της σύνταξής τους με βάση το χαμηλότερο ποσοστό αναπλήρωσης, παρέμβαση που έκρινε αναγκαία η επιτροπή σοφών κρίνει αναγκαία για να γεφυρωθεί το χάσμα παλιάς και νέας γενιάς συνταξιούχων το οποίο δημιουργήθηκε μετά από τη μεταρρύθμιση του 1992 .

Πολυπληθείς κατηγορίες συνταξιούχων που συνταξιοδοτήθηκαν με 35ετία και ποσοστό αναπλήρωσης 70%, θα υποστούν νέο επαχθέστερο υπολογισμό με ποσοστό αναπλήρωσης 50%-55% για το σύνολο της σύνταξης κύριας και επικουρικής. Όπως εκτιμά ο πρώην υπουργός εργασίας κ. Γιώργος Κουτρουμάνης, οι μειώσεις θα κυμανθούν από 20% έως 30% στις υψηλές συντάξεις καθώς ο επανυπολογισμός θα γίνει στα αρχικά ποσά πριν από τις μνημονιακές περικοπές. Έτσι , για παράδειγμα, ένας συνταξιούχος των 1300 ευρώ (σύνολο κύριας και επικουρικής) θα έχει ετήσια απώλεια 3900 ευρώ (μείωση 25%) . Δηλαδή θα χάσει 3 συντάξεις ενώ προσδοκούσε να ανακτήσει τη χαμένη 13η σύνταξη.

Ωστόσο οι απώλειες μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 752 ευρώ ετησίως (δηλαδή χάνεται μία μέση σύνταξη το χρόνο) αν θεωρήσουμε μονόδρομο, ελλείψει ισοδύναμων, τα εναπομείναντα 700 εκατ. ευρώ που αναζητούνται για καλυφθεί ο στόχος του μνημονίου για το 2016 να συγκεντρωθούν από τις περικοπές των συντάξεων άνω των 1000 ευρώ (το σύνολο των συντάξεων κύριων και επικουρικών ανέρχεται σήμερα σε 930.000.

Η πρωτόγνωρη αυτή παρέμβαση, σύμφωνα με την πρόεδρο της επιτροπής «Σοφών» και αντιπρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κ. Αθηνά Πετρόγλου, δεν προσκρούει σε διατάξεις του Συντάγματος εφόσον σέβεται τις αρχές της ισότητας της συμμετοχής στα δημόσια βάρη και της κοινωνικής αλληλεγγύης υπό την προϋπόθεση ότι η σύνταξη μετά τις μειώσεις εξασφαλίζει αξιοπρεπή διαβίωση. Ο επανυπολογισμός θα γίνει με βάση το νόμο Σιούφα του 1992 και χαμηλότερους συντελεστές .

Το πόρισμα της επιτροπής «Σοφών» που θα αποτελέσει βάση συζήτησης με τους κοινωνικούς φορείς προβλέπει τρεις δραματικές ανατροπές:

1) Δε θα ισχύει ίδιο ποσοστό αναπλήρωσης του συντάξιμου μισθού για όλους . Το ποσοστό θα είναι μεγαλύτερο για τους χαμηλόμισθους και μικρότερο για τους υψηλόμισθους προκειμένου να προστατευτούν τα χαμηλότερα εισοδήματα . Όπως τόνισε ο Υπουργός Εργασίας κ. Γιώργος Κατρούγκαλος , κατά την παρουσίαση του πορίσματος της επιτροπής σοφών – μέχρι σήμερα αν κάποιος έπαιρνε 1.000 € σύνταξη θα έχει το ίδιο ποσοστό αναπλήρωσης είτε ήταν εργαζόμενος πριν, είτε ήταν εργαζόμενος μετά τα διάφορα αυθαίρετα χρονικά όρια που έχουν τεθεί από τις διάφορες ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις . Στο εξής , το ποσοστό αναπλήρωσης θα συνδέεται με το εισόδημα και κατ΄εκτίμηση του καθηγητή Μ. Νεκτάριου , μέλους της επιτροπής θα κυμαίνεται για την κύρια σύνταξη μεταξύ 45% και 55% από 65% που είναι σήμερα.

2) Η βασική σύνταξη των 360 ευρώ θα καταβάλλεται στα 67 με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια . Θα λαμβάνεται υπόψη το ύψος της αναλογικής σύνταξης που θα προκύπτει από το σύνολο των εισφορών συν τυχόν εισοδήματα που έχει από εργασία ή από άλλες πλευρές ( ενοίκια , μετοχές κλπ). Η βασική σύνταξη «λάστιχο» θα κλιμακώνεται ανάλογα με το ύψος της αναλογικής σύνταξης και τα μέλη της οικογένειας. Π.χ. Θα μειώνεται προοδευτικά όταν αυξάνει η αναλογική και όταν αυξάνει το ατομικό και οικογενειακό εισόδημα του δικαιούχου. Ωστόσο ο κ. Κατρούγκαλος εξέφρασε τη διαφωνία του για τη θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων τονίζοντας « η δική μου προσωπική, όχι κυβερνητική ακόμα αντίληψη, αυτό θα γίνει την ερχόμενη εβδομάδα, είναι η εθνική σύνταξη η οποία εξασφαλίζει το Δημόσιο και αναδιανεμητικό χαρακτήρα του συστήματος για τους νέους συνταξιούχους, να δίνεται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια.»

3) Δεν ασχολείται καθόλου με τον τρόπο συνταξιοδότησης αναπήρων, χήρων και όσων εργάζονται σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι αν κάποιος βγει στη σύνταξη με ελάχιστα χρόνια ασφάλισης στο νέο σύστημα το ποσό που θα πάρει αν δε ληφθεί μέριμνα θα κυμανθεί στα 250-400 ευρώ.

Ο υπουργός Εργασίας τάχθηκε υπέρ των ενιαίων κανόνων στις εισφορές και τις παροχές και τόνισε ότι η εθνική σύνταξη η θα χρηματοδοτείται από τη φορολογία, όχι από τις ασφαλιστικές εισφορές ώστε να μη «φουσκώνει» η συνταξιοδοτική δαπάνη .

«Το έλλειμμα του ΙΚΑ- είπε χαρακτηριστικά- ξεπερνάει το ένα δισεκατομμύριο.Δεν μπορούμε να λειτουργούμε με τόσο μεγάλα ανοίγματα ελλείμματος των ταμείων, διότι δεν αποτελεί αριστερή πολιτική να διευρύνεις συνεχώς τα κρυφά ή τα φανερά χρέη των ταμείων. Έχω πει ότι δεν θα υπάρξουν οριζόντιες μειώσεις, αλλά αυτές θα προκύψουν από τη νέα αρχιτεκτονική και ακριβώς αυτή η νέα αρχιτεκτονική θα αντιμετωπίσει και τα ελλείμματα»

Για κατεδάφιση των συντάξεων από την επιτροπή σοφών που έπαιξε το ρόλο του «λαγού» κάνει λόγο ο πρώην αναπληρωτής υπουργός ασφάλισης κ. Δημήτρης Στρατούλης σημειώνοντας :

-Η σύνδεση των κατωτάτων συντάξεων με εισοδηματικά κριτήρια, σε συνδυασμό με τις μειώσεις που θεσμοθετήθηκαν μετά τις εκλογές, θα τις μετατρέψει σε αόρατες.

– Ο νέος τρόπος υπολογισμού των κύριων συντάξεων, ώστε το ποσοστό αναπλήρωσης του συντάξιμου μισθού για ήδη συνταξιούχους και νέους συνταξιούχους να ισοπεδωθεί προς τα κάτω για όλους και να μειωθεί από 70% σε 55%, θα τις μετατρέψει σε απλά φιλοδωρήματα και τους συνταξιούχους σε επαίτες.

– Η θέσπιση ατομικών ασφαλιστικών μερίδων, δηλαδή «ατομικού κουμπαρά» για κάθε ασφαλισμένο και η αντικατάσταση του συστήματος των «καθορισμένων παροχών» από το σύστημα «καθορισμένων εισφορών» καταργούν πλήρως τον αναδιανεμητικό και αλληλέγγυο μεταξύ των γενεών χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης και τον μετατρέπουν σε ατομικό – κεφαλαιοποιητικό, επιβάλλοντας έναν ακραίο κοινωνικό Δαρβινισμό.

– Η ενσωμάτωση της επικουρικής σύνταξης στην κύρια ή η πλήρης εξατομίκευσή τους με ατομικές μερίδες για κάθε ασφαλισμένο, σε συνδυασμό με την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος οδηγεί στην εξαέρωση και ουσιαστικά στην κατάργηση των επικουρικών συντάξεων.

– Η προσαρμογή των ασφαλιστικών εισφορών όλων των ασφαλιστικών ταμείων με αυτές του ΙΚΑ οδηγεί στον τριπλασιασμό των ασφαλιστικών εισφορών των αγροτών στον ΟΓΑ και σε μεγάλη αύξηση των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων στον ΟΑΕΕ και το ΕΤΑΑ.

protothema.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.